Feeds:
Posts
Comments

Archive for November 4th, 2009

MARI MELIPAT NAPKIN

Untuk pengetahuan, Firas sekarang ni hanya pakai napkin kain sepanjang hari kecuali time nak tido malam jer aku pakaikan pampers. Sebabnya,, entah kau suka pakaikan napkin untuk baby. Time Farish dulupun sampai umur dia 2 bulan dia pakai napkin, bila aku start kerja baru pakaikan full disposible diapers dan umur dia 9 bulan aku start pakaikan CD (itupun kat rumah jer, belum cukup stok nak full CD)

 

Aku start belajar lipat napkin ni time aku darjah 2. Time tu mak aku jadi babysitter, jadinya akulah yang sellau rajin tolong mak lipat napkin da nbancuh susu untuk baby yang mak jaga tu.

Kenapa aku pakaikan Firas napkin kain.

1. untuk elakkan nappy rashes

2. sebab Firas kerap poo poo, penatler kalau asyik nak tukar pampers jer.

3. Firas ada jaundis, so pakaikan napkin, bila basah dia akan kerap terjaga dan senang aku BF.

4. Aku boleh monitor sekerap mana Firas pee pee.

5. Nak berjimat cermat..

Okay,ini cara aku melipat dan memakaikan Firas napkin.

DSC04110

Step 1

Lipat dua napkin baby

DSC04111

Step 2

Lipat 2 lagi napkin tu (sampai jadi 4segi sama)

DSC04112

Step 3

Pegang hujung napkin dan tarik keluar sehingga jadi seperti dibawah

DSC04113

Step 4

Pastikan napkin anda menjadi segi3

DSC04114

Step 5

Terbalikkan napkin tadi, kita akan dapat bentuk rombus.

DSC04115

Step 6

Lipat bahagian segi4 tu ke tengah napkin.

DSC04116

Step 7

Lipat lagi sekali, kita akan dapat satu palisan yg tebak di tengah napkin

 

DSC04117

Step 8

Letakkan nappy liner (tak letak pun tak apa), aku suka letak sebab kalau baby poo, stool dia tak melekat kat napkin, senang nak cuci.

 

DSC04118

Step 9

Letak bawah mintot baby, bahagian yang tebal tu betul2 kat montot baby, lipat ke atas untuk tutup kemaluan baby

 

DSC04119

Step 10

kemudian, ambik bucu kiri @ kanan, lipat ke arah bertentangan, rapikan napkin. (abaikan muka Firas yg tgh marah sebab ibu lambat sgt)

 

DSC04120

Step 11

Kemaskan bucu yang lagi satu, make sure napkin yang dipakaikan adalah kemas (yang aku pakaikan ni kurang kemas sebab Firas dah gelisah)

 

DSC04121

Step 12

Akhir sekali kemaskan napkin dengan safety pin. Tapi aku lebih suka guna napkin fastener ni, senang dan tak risau sebab tak cucuk baby.

 

Begitulah cara aku pakaikan napkin..

Read Full Post »